linkedin-logo

Investeer in LinkedIn Marketing, ongekende mogelijkheden

Heb je net een poosje een fan page op facebook met een leuke groep fans en dito interactie, maak je borst maar nat… tijd voor serieuze LinkedIn Marketing. LinkedIn innoveert fors, o.a in bedrijfspagina’s en LinkedIn marketing mogelijkheden. Investeer daarom in een LinkedIn Company page en start met LinkedIn Advertising.

LinkedIn is met ruim 160 miljoen leden in 200 landen het grootste zakelijke sociale netwerk. In Nederland heeft LinkedIn ruim 3 miljoen gebruikers. Grote kans dat een deel van je doelgroep dus ook actief is op LinkedIn.

Wat is een LinkedIn Company page

De bedrijfspagina geeft een overzicht van medewerkers, producten en/of diensten en vacatures. Relaties kunnen uw bedrijf volgen. Google ziet LinkedIn als betrouwbaar medium wat een positieve invloed heeft op de positie van LinkedIn-pagina’s binnen de Google. Zorg dus dat de juiste zoektermen worden gebruikt zonder te spammen. Triodos Bank Products Services LinkedIn Investeer in LinkedIn Marketing, ongekende mogelijkheden

10 overtuigende functies van een LinkedIn company page:

  1. Voorheen kon je enkel als persoon updates publiceren. Door Company pages kunnen bedrijven ook status updates publiceren.
  2. Status updates worden getoond in de newsfeed van de followers van een company page. Deze kunnen vervolgens dit bericht liken, sharen of erop reageren. Hiermee kunnen conversaties onderhouden worden met personen binnen Linkedin.
  3. De inhoud van de company page kan gesegmenteerd worden aan de hand van verschillende parameters. Deze functionaliteit heet ‘audiences’. Op basis van een aantal kenmerken van de bezoeker kan de algemene inleiding (tekst + video) van de products & services pagina er anders uitzien. 10 waardevolle tips om een sterke linkedIn Company profile te maken vind je hier.
  4. Je kan een lijst van producten en services aanmaken op de Linkedin company page.
  5. Elk product of dienst heeft een detailpagina. Deze biedt ruimte aan zowel tekst als een Youtube video. Op de productpagina is er de mogelijkheid om een contact persoon aan te wijzen binnen LinkedIn. Per product of dienst kan telkens een ander contact aangesteld worden.
  6. Ontvang recommendations. Recommendations spelen een belangrijke rol spelen voor company pages. Elk product of dienst kan door een persoon aanbevolen worden. Je ziet het aantal aanbevelingen met bijhorend profiel verschijnen op de product pagina’s.
  7. Elke aanbeveling wordt getoond in de newsstream van degene die de aanbeveling plaatst. Het netwerk van deze persoon kan zo op de hoogte gesteld worden van de aanbeveling.
  8. Statistieken; Het aantal impressies die producten of diensten op deze manier krijgen toont Linkedin in de lijst van producten en diensten. De verzamelde statistieken zijn weer bruikbare input voor targetting campagnes op LinkedIn
  9. Ontvang interessante insights over personeelsverloop van en naar de organisatie, bezoekcijfers, skills van de medewerkers en de relatie die jij hebt met medewerkers van de organisatie.
  10. Er is een button (uiteraard) waarmee je website bezoekers fan kunt laten worden van jouw company page. Voorbeeld van een LinkedIn company page en de LinkedIn wordt fan button vindt je in de footer:

Nieuw: LinkedIn Targeted status updates

Targeted Status Updates moet het voor leden gemakkelijker maken om relevante informatie te ontvangen van de bedrijven die ze volgen. Bedrijven kunnen op hun beurt nu communiceren met hun volgers op een wat meer persoonlijke manier en content aanbieden die op maat gemaakt is voor specifieke doelgroepen.

Online Advertising binnen LinkedIn

Binnen LinkedIn zijn er diverse mogelijkheden om zeer getarget te adverteren. Zowel betaald als via de LinkedIn targetted status updates. Voordeel van LinkedIn marketing t.o.v. andere marketing middelen:

  • Zeer gedetailleerde doelgroep segmentatie mogelijkheden (B2B)
  • Internationaal
  • Zeer hoge aflever garantie van berichten
  • Gegevens van de mensen is zeer up to date

Tijdens SMC030 bij de Rabobank presenteerde Jeroen Ederveen tweetal cases van Exact software binnen het LinkedIn netwerk. Daarbij wordt handig gebruik gemaakt van de voordelen van LinkedIn Marketing.

LinkedIn Marketing nog niet voor iedereen vanzelfsprekend

Linkedin Marketing @SMC030

LinkedIn Marketing, na de bevlogen uitleg van @ederveen blijft het gevoel dat het de moeite waard is om tijd te besteden aan LinkedIn Marketing.

Storified by Wout van den Dool · Wed, Jun 20 2012 17:41:54

@Ederveen Dank voor het spreken en voor de goede inzichten m.b.t. LinkedIn. Dit was een lesje voor mij icon wink Investeer in LinkedIn Marketing, ongekende mogelijkheden Gert Jan Bos
Herkenbaar.. MRT @mdebruin Conclusie bij verhaal van @ederveen bij #SMC030: ik doe te weinig met LinkedIn en er is zoveel meer mee te doenRogier van den Berg
foei;) “@ManvandeZaak: Target statusupdate in #linkedin is dus vr iedereen beschikbaar. #wistikniet #smc030”Lydia van den Brink
Informeren, activeren, en dan converteren. Klinkt zo makkelijk, maar hoe…. @ederveen #SMC030Rick Lindeman
Inspirerende sessie en vernieuwende kijk op #LinkedIn door @Ederveen bij #smc030 #b2bRozalinde Kriens
Hear hear RT @smc030: Waanzinnig interessante avond dankzij @Ederveen en @RobertLommers. Veel dank vanuit #smc030.Gert-Jan Schoppert

Kiezen tussen Facebook, LinkedIn- en/of Google Plus Company pages?

Het is een dooddoener, maar je doelstellingen bepalen de middelen die je inzet. Bij Social media platforms is het echter lastig een lange termijn middelenmix in te zetten. Maar gegeven de mogelijkheden die LinkedIn biedt, wordt het zeker tijd om je middelen mix te heroverwegen. Daarom enige handvatten:

  • Ben je op zoek naar Linkbuilding, kies voor het verzamelen van +1′s. Interactie? Die is bij Google Plus nog niet te vinden. Houdt Google echter in de gaten, er wordt fors op Google Plus ingezet en de ranking wordt meer en meer bepaald woord Google Plus.
  • Ben je op zoek naar like ability, een grote fanbase en interactie? Kies voor Facebook. B2B bedrijven kiezen beter voor LinkedIn
  • Het groeiende LinkedIn netwerk met forse innovaties aan het platform biedt de B2B marketeer ongekende mogelijkheden. Om Jeroen Ederveen te quoten: “Als een kind in de snoepwinkel”

Is LinkedIn al perfect? Nog niet, de producten in de company page zijn niet meertalig. Recommendations zijn echter meertalig.

En nu? Followers verzamelen op LinkedIn en experimenteren!

Plaats een button op je websites, richt je LinkedIn Company page, vul je producten etalage en ga met de informatie uit dit artikel aan de slag. Hopelijk wil je je ervaringen met dit onderwerp delen, dat kan uiteraard hieronder.

Discussieer mee!

9 reacties op "Investeer in LinkedIn Marketing, ongekende mogelijkheden"

Laat een reactie achter