Gratis usability testen met een groot publiek

Wellicht herken je het wel, even snel feedback geven of verzamelen over een webpagina of design. Notable is een dienst die dit erg eenvoudig maakt. Upload een pagina of voer een url in, feedback verzamelen was nog nooit zo eenvoudig.

De tool van Notable is helemaal ingericht om een aantal veelal inefficiënte stappen van feedback verzamelen over websites (of usability testen) eenvoudig te maken. Notable kan onderstaand proces vereenvoudigen:

  • Telefonisch de wijzigingen bespreken of
  • Schriftelijk verzamelen en combineren van feedback
  • Afspreken om wijzigingen door te spreken
  • Mailen en rondmailen van feedback
  • Kwalitatieve usability feedback van klanten efficiënt en snel krijgen

Pagina of scherm uploaden

Er zijn meerdere mogelijkheden om een scherm, pagina, design of app te uploaden:

  • Een photoshopfile, of pdf file uploaden.
  • Het invoeren van een url (ook beveiligde pagina’s via een browserplugin).
  • Bulk image uploader
  • Desktop uploader
  • Nu ook Iphone / Ipad apps testen met Notable via de Apple Iphone/ Ipad app

Feedback krijgen

Notable Feedback gevenNadat de pagina is geüpload, wordt er een unieke url uitgegeven. Notable biedt vervolgens vele mogelijkheden om feedback te verkrijgen. Dit kan door mensen uit te nodigen via mail, twitter of facebook. Er kan overal op de pagina geklikt worden en feedback worden gegeven.

Door de unieke url te delen, kan iedereen een naam opgeven een reactie geven. Probeer het eens uit! Daarnaast is het mogelijk om mensen exclusief uit te nodigen via Notable.

Feedback verzamelen

Zodra er voldoende feedback binnen is, is het mogelijk om dit te exporteren naar een PDF file en dit te delen naar teamleden of anderen die er iets mee moeten gaan doen. Per afzonderlijke opmerking is het mogelijk daar een reactie op te geven. Er zijn tevens diverse beveiligingsmogelijkheden.

Kosten en zelf proberen

Andere grote blogs en sites gingen lifestreamen voor, Mashable, CNN, TechCrunch en MSN maken ook actief gebruik van Notable. De eerste 10 pagina’s zijn voor rekening van Notable, daarna zijn er diverse abonnementen, vanaf 19 dollar per maand. Wil je eens testen om te zien hoe de tool werkt en tevens feedback geven over deze site, leef je hier uit!

Discussieer mee!

4 reacties op "Gratis usability testen met een groot publiek"

  • Wout,

    Zo’n tool heeft een waarde. Het lijkt trouwens op wat de mensen van Usabilla doen.

    Ik voorspel dat er dit jaar nog veel van zo’n low cost usability tools zullen verschijnen en dat is een goede zaak.

    Maar (er is altijd een maar :p), hou er rekening mee dat het peilt naar meningen en opinies van een individu. Het meet niet het gedrag. Tussen wat mensen zeggen en doen zit dikwijls een wereld van verschil.

    Er zijn veel zaken waar een grote groep, zelfs de meerderheid, een voorkeur voor heeft, maar wanneer we effectief gaan meten dat de andere oplossing beter is. Beter in de zin van: snellere verwerking, minder fouten maken, meer conversie, etc…

    Zelfs als veel mensen klagen over iets, dan wil dit dus niet noodzakelijk zeggen dat het slecht is. En omgekeerd ook. Het is niet omdat niemand klaagt, dat er niets aan de hand is.

    Maar dat wil niet zeggen dat dit soort feedback geen waarde heeft. Sommige usability mensen menen van wel, maar ik deel hun visie niet.

    Zo’n tools kunnen wel degelijk een alarm functie hebben. Maar je moet het idealiter altijd verifiëren met andere methodes.

    Langs de andere kant, voor goedkopere websites zijn er niet veel andere en betaalbare oplossingen. Daarom vind ik: beter dit, dan helemaal niets.

  • Ik herken inderdaad wat jij zegt, gedrag is lastiger te bepalen met een tool als deze. Daar zou je toch echt de experts bij moeten halen met expert tooling. Voor een snelle scan of snel verzamelen van gegevens is dit een mooi alternatief om niet niets te doen…

    Dankje voor je tweet en reactie!

  • Wout,

    Ik ga je een simpele case laten zien.

    In Label locatie in formulieren kan je lezen dat er verschillende manieren zijn om labels te positioneren t.o.v. een invul vakje:

    * Bovenaan
    * Links en links uitgelijnd
    * Links en rechts uitgelijnd
    * Rechts
    * In het invul veld

    Als je zou VRAGEN wat het beste is, dan zal meestal een meerderheid kiezen voor “Links en links uitgelijnd”

    Dat komt omdat mensen van nature van symmetrie houden. Wie kiezen zelfs onze partners op basis van dit sterk patroon. Hoe meer symmetrisch een man/vrouw is, hoe aantrekkelijker we die doorgaans vinden.

    Maar is dat daarom de beste oplossing? Neen. Het hangt van de situatie en de context af.

    Dat kun je METEN. Het is niet omdat mensen zeggen “ik wil dat” dat dit voor hun het beste is. Zij weten niet altijd wat objectief bekeken goed is voor hun, zij weten het zeker niet voor alle anderen.

    Maar ik zie wel in, dat voor goedkopere websites, gedrag onderzoeken overkill is, het moet kosten/baten allemaal verantwoord blijven.

    Ik ben zelf ook bezig met een tool te ontwikkelen, maar het zal iets anders worden dan wat al bestaat.

  • Mooie case en spijker op de kop! Als je iets kunt, wilt laten zien van je tool…. Graag!

Laat een reactie achter

/* Push Social to Analytics */